Hoe werken we?

Afspraak maken

Vaak kom je bij ons terecht via een verwijsbrief van je huisarts of specialist. Je kunt ons dan bellen of mailen voor het maken van een eerste afspraak. Ook zonder verwijsbrief kun je bij ons terecht. We zijn dan wel verplicht een korte screening uit te voeren. En we informeren je huisarts over het resultaat daarvan. Sommige zorgverzekeraars vergoeden de behandeling niet zonder verwijsbrief. Check dus altijd even wat er in je polisvoorwaarden staat. Op die manier voorkom je vervelende verrassingen.

Behandeling

Afhankelijk van wat je klachten zijn, maken we een eerste afspraak bij jou thuis of bij ons in de praktijk. We brengen eerst in kaart wat jouw klachten precies zijn. Waar heb je last van? Hoe lang al? Hoe vaak heb je er last van? In hoeverre beperkt jou dit in je dagelijkse leven? Vervolgens maken we een behandelplan dat we met je doornemen. We spreken af wanneer we elkaar zien, hoe vaak en waar.

Samenwerking met andere zorgprofessionals

Om een behandeling zo goed mogelijk te laten slagen, willen we soms met andere zorgprofessionals overleggen. Bijvoorbeeld met een fysiotherapeut, huisarts, logopedist of thuiszorgteam. Uiteraard doen we dat nooit zonder vooraf jouw toestemming te vragen.
Verder vinden we het soms prettig jouw behandelend specialist een voortgangsrapportage te sturen. Bijvoorbeeld als je net uit het ziekenhuis komt of omdat je revalidatiearts wil weten hoe het met je gaat. Het is fijn als je aan ons doorgeeft wie je behandelend specialist is, zodat we die tijdig op de hoogte kunnen houden.

Vergoeding

Iedereen heeft recht op 10 uur ergotherapie per kalenderjaar. Als je een aanvullende zorgverzekering hebt, wordt soms meer dan 10 uur vergoed. Vraag het je zorgverzekeraar of kijk in je polisvoorwaarden.
Lees meer over hoe het zit met vergoedingen

Goed om te weten …
  • Afspraak afzeggen
    Zeg een afspraak minimaal 24 uur van tevoren af. Bij een afzegging binnen 24 uur moeten we helaas 40 euro in rekening brengen. Tenzij sprake is van overmacht. Je kunt je afspraak telefonisch annuleren (buiten kantooruren kun je de voicemail inspreken) of per mail. Neem zelf contact met ons op voor een nieuwe afspraak.
  • Privacy
    Alles wat je met je ergotherapeut bespreekt, is vertrouwelijk. We houden je huisarts of doorverwijzend specialist alleen op de hoogte van de voortgang van je behandeling.
  • Klacht
    Ben je niet tevreden over je behandeling? We raden je aan dat eerst met je behandelend ergotherapeut te bespreken, zodat we met je kunnen meedenken over een oplossing. Vind je dat moeilijk? Neem dan contact op met een afdeling Informatie & Klachtenopvang Gezondheidszorg (IKG) bij jou in de buurt. Kijk voor meer informatie op www.zorgbelang-nederland.nl.
    Blijf je na het gesprek zitten met je klacht of is er een goede reden waarom je rechtstreeks contact met ons wilt vermijden? Dan kun je een klacht indienen bij het Klachtenloket Paramedici. Kijk voor meer informatie op www.klachtenloketparamedici.nl.